معرفی محصول:
کار پولی سر میللنگ، انتقال قدرت گردشی موتور خودرو بهوسیلهی تسمه جهت چرخاندن فولیهای دستگاه مولد برق، کمپرسور کولر و پمپ سامانه هیدرولیک در خودروهای نامبرده میباشد. این پولی برای دفع ضربات و شوکهای کمپرسور کولر و پمپ روغن هیدرولیک به محور میللنگ و بلعکس، بصورت سه قطعهائی طراحی شده است. قطعه داخلی از جنس فلز و قطعه میانی از لاستیک و قطعه بیرونی که دارای شیارهای جای حرکت تسمه میباشد، نیز فلزی است. در ساخت پولی سر میلنگ از بهترین جنس لاستیک با فشار پرس بالا استفاده شده است.
ویژگیهای محصول
- ساخته شده از با کیفیتترین مواد اولیه
- کسب بالاترین استاندارد خودرو ساز
- عملکرد در شرایط آب و هوایی مختلف
- مونتاژپذیری مناسب و رضایت بالای استاد کاران
موارد کاربرد:
امروزه پولیها به دو صورت یکپارچه و چند پارچه ساخته میشوند. داخل بعضی از آنها، برای کاهش ارتعاشات، لاستیک ضربهگیر پرس میکنند. یکی دیگر از کاربردهای پولی (به جهت در دسترس بودن) وجود علائم تایمینگ سوپاپ یا تایمینگ جرقه روی آن است.
نیرویی که در خودرو تولید میشود توسط میل لنگ که نقش مهمی در موتور خودرو دارد، به قسمتهای دیگر خودرو ارسال میشود. انتقال نیروی میللنگ به وسیلهی قطعهای به نام پولی یا فولی سر میللنگ انجام میشود. پولی یا فولی سر میللنگ، قطعه ای فلزی لاستیکی است که دارای شکلی دایره مانند است و روی این دایره، شیار و شکافی وجود دارد و روی این شیار، تسمه قرار میگیرد. پولی یا فولی در حرکت و کارکرد دیگر قطعات خودرو مانند (دینام، کولر، واتر پمپ و…) نقش مهمی را ایفا میکند. این قطعه، نوعی ضربه گیر و دفع کننده ضربات ناشی از موتور خودرو و دیگر قطعات متحرک (دینام، کولر و…) است و قدرت کاری خود را از میللنگ دریافت میکند.
سایر کاربردها:
- افزایش قدرت موتور
- افزایش شتاب خودرو
- چرخاندن فولیهای خودرو
علائم خرابی :
- لگد زدن موتور ماشین در زمان روشن شدن در حالیکه کولر روشن است.
- لگد زدن موتور ماشین در حالی که فرمان با حداکثر کورس خود به چپ و یا راست چرخانده شده است.
- ریپ زدن ماشین
- ایجاد صدایی شبیه کشیده شدن دو قطعه فلز به یکدیگر
علل خرابی:
تشخیص خرابی این قطعه بسیار دشوار است و معمولاً تنها در صورت تصادف کردن دچار آسیب میشود. گاهی به دلیل فرسودگی قسمت پلاستیکی پولی، این قطعه حالت ارتجاعی و انعطافپذیری خود را از دست میدهد.
اگر عمر مفید این قطعه تمام شده باشد، درهنگام تمام بار بودن این سیستم خصوصا زمانیکه کمپرسور کولر در مدار قرار بگیرد، سبب سر خوردن اين لاستيك در جای خودش ميشود و در اين هنگام صدای جيغ مانندی از پولی شنيده ميشود.
اين صدا بسيار شبيه به رد كردن و سر خوردن تسمه بر روی پولی است و تا حدودی نيز شبيه به لغزش دو قطعه فلز به همديگر نيز ميباشد.