معرفی محصول:
این قطعه یکی از لوازم یدکی مهم و زیر مجموعهی سیستم تعلیق خودرو است. توپی چرخ، واسط اتصال بین چرخ و خودرو است و نقش اصلی را در گردش آزادانهی چرخ خودرو ایفا میکند. توپی چرخ را از جنس آهن میسازند تا در مقابل فشار و ضربه، مقاومت کافی را داشته باشد.
ویژگی محصول:
- ساخته شده با کیفیت بالا
- مطابق با بالاترین استاندارد خودرو ساز
- مونتاژ پذیری مناسب
- روانکاری برای طول عمر بیشتر
- مقاوم در برابر سختترین شرایط رانندگی
- مقاوم در برابر روغن و مواد شیمیایی
موارد کاربرد:
توپی چرخ، مکانیسمی دایره مانند دارد که چرخ به دور آن میپیچد. چرخ روی توپی سوار می شود و داخل توپی چرخ، بلبرینگهای خاصی وجود دارد که حرکت توپی چرخ را تسهیل میکند. از دیگر مزایای توپی چرخ، حرکت روانتر و بهتر چرخ خودرو است. این قطعه، به افزایش سطح ایمنی و آرامش سرنشینان منجر میگردد. همچنین سبب کاهش ضربات وارده به اتاق ماشین میشود. گفتنی است عملکرد صحیح این محصول بر افزایش کارایی و عمر کمکفنرها دخیل است. چرخ عقب پراید به علت نداشتن اتصالات گیربکسی و نداشتن قدرت پیشرانه از این قطعه برای اتصال به شاسی خودرو استفاده میکند و بر روی آن بلبرینگ و کاسه چرخ برای ترمز گرفتن نصب میشود. لازم به ذکر است در پرایدهای قدیمی سمت چپ و راست این قطعه متفاوت بوده هر سمت توپی مخصوص به خود را دارد ولی در پرایدهای جدید که به سیستم ترمزی ABS مجهز هستند تفاوتی در توپیهای دوسمت وجود ندارد.
علائم خرابی:
- صدای تق تق یا تلق تلق یا گیر کردن چیزی به خصوص در پیچها
- کاهش تعادل خودرو و فرمانپذیری نا مطلوب
- افزایش ضربات وارده به اتاق ماشین
- عملکرد نامطلوب ترمز
علل خرابی:
این محصول دارای عمر مفید میباشد و مانند سایر اجزای سیستم تعلیق خودرو، نیاز به بازدید سالیانه دارد. همچنین سالم بودن بلبرینگ توپی چرخ در عملکرد مفید قطعه اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین توجه داشته باشید که هنگام تعویض توپی چرخ، بلبرینگ آن را نیز تعویض کنید تا در کارایی توپی چرخ، اخلال ایجاد نکند. زمانی که فرمان شروع به لرزش میکند، مشکل از پوسیدگی لاستیکها یا خراب شدن کمک فنرها میباشد اما زمانی که مشکل ناشی از توپی چرخ باشد، یکی از بستهای آن افتاده یا بلبرینگ آسیب جدی دیده است و اگر سرپیچها هم درست سرجایشان قرار نگرفته باشند، ممکن است فرمان به لرزه بیافتد. اگر صدای گیر کردن، کلیک یا بیرون پریدن چیزی از چرخها میآید، قطعا توپی دچار مشکل شده است. احتمالا این صداها ناشی از بازی کردن توپی چرخ است و اغلب در پیچهای تند به گوش میرسد. اگر موتور گیر کند یا لنتها فرسوده گردند، ترمز دچار مشکل میشود. اما شل شدن بلبرینگ هم ممکن است برای ترمز مشکلاتی مانند کشیده شدن یا گیر کردن آن ایجاد کند. همچنین خرابی توپی چرخ، عملکرد سیستم های تعلیق ، فرمان و ترمز خودرو را زیر سؤال می برد. پس اگر احساس میکنید که پدال ترمز خودرویتان بیش از حد پایین رفته است، باید به خرابی توپی چرخ خودرو شک کنید.