معرفی محصول:
واترپمپ از مهمترین قطعات پیشرانهی خودرو است که وظیفهی آن به حرکت درآوردن مداوم آب و ضد یخ در موتور برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو است. وجود نشتی یا نقص در واترپمپ باعث بروز آسیبهای جدی به پیشرانه میشود. . این وسیله شکلی مدور دارد و از اتاقکهایی تشکیل شده که محوری در مرکز دارند.
ویژگیهای محصول:
- تولیدشده از مواد اولیه درجهیک
- کیفیت برتر
- قیمت مناسب
- مقاومت و دوام مطلوب
موارد کاربرد:
مهمترین کاربر واترپمپ به چرخش درآوردن آب، ضدجوش و ضدیخ به منظور خنک نگه داشتن موتور است و به رادیاتور متصل میباشد. در واقع از فرآیند احتراق بنزین در موتور، حرارتی در حدود 2000 تا ۲۵۰۰ درجهی سانتیگراد تولید میشود، این در حالی است که باید موتور را با چند لیتر آب و یا ترکیبی از آب و ضد یخ و ضدجوش به دمایی بین ۹۰ تا ۹۵ درجه سانتی گراد رساند و آن را خنک نگه داشت. پمپ آب، گرمای تولیدشده توسط موتورهای درونسوز را کاهش داده تا حرارت موتور در حد مناسب حفظ شود. به طور کلی آب داخل موتور برای به گردش در آمدن درون مجاری آن، نیاز به نیرو یا در واقع پمپی دارد که آب را با فشار به داخل موتور براند.واترپمپ نیروی خود را به وسیلهی یک تسمه از موتور میگیرد و با گردش آن، آب از رادیاتور به داخل موتور و از آنجا به منظور خنک شدن، دوباره وارد رادیاتور میشود و با انجام این چرخه دمای موتور را پایین میآورد. در حقیقت اگر چرخهی پمپ آب خراب شود، خودرو بیش از حد گرم شده و از کار خواهد افتاد.
علائم خرابی:
بدترین شرایط ممکن برای پیشرانهها و قطعات آنها، کار کردن در دمای بالاست و خراب شدن واترپمپ پیکان، مساوی با بالا رفتن حرارت موتور خودرو است. خرابی واترپمپ، علائمی به شرح زیر دارد:
- مشاهدهی خروج ضدیخ یا آب از قسمت زیرین خودرو
- کاهش آب رادیاتور
- وجود قطرات یا بخار آب در اطراف واترپمپ
- بالا رفتن آمپر آب
- روشن شدن چراغ ضدیخ
- عملکرد نامناسب کولر
- شنیدن صدایی شبیه به ساییده شدن دو جسم روی یکدیگر هنگام روشن بودن خودرو
علل خرابی:
- زنگزدگی پرههای داخلی
- به وجود آمدن خوردگی در دندهها یا سایر قسمتها
- نبودن ضدیخ در سیستم خنککننده
- استفاده از ضدیخ یا ضد جوش غیر استاندارد
- یخ زدن آب درون موتور و شکستن واترپمپ
- رسوبگرفتگی